Zadania dla Motylków!
Edukacja zdalna20-24.12.2021r.
Temat tygodnia: ,, O czym w święta każdy z nas pamięta”
Cele:
- poznawanie wybranych polskich tradycji bożonarodzeniowych
- rozwijanie wiedzy nt. świątecznych tradycji w innych krajach
- rozwijanie umiejętności układania rytmów
- rozwijanie mowy
- rozwijanie umiejętności liczenia
- kształtowanie wrażliwości muzycznej.
- Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej ,,Bo tak.”
W centrum pewnego miasta pojawił się wielki plakat z napisem: W tym roku Święta Bożego Narodzenia zostają odwołane. Dlaczego? Bo tak! Pod tymi słowami podpisał się Dyrektor Wszystkich Dyrektorów, który był najważniejszy w całej okolicy i uznał, że święta są nudne. Niektórym mieszkańcom miasta zrobiło się bardzo smutno. – Jak to? Nie będzie choinek udekorowanych bombkami? Nie będzie pierniczków i prezentów? – pytali jeden drugiego. Pracownicy biblioteki wysłali do Dyrektora pismo z prośbą o wyjaśnienie, dlaczego święta zostały odwołane. W odpowiedzi dostali tylko dwa słowa: „Bo tak!”. Artyści z teatru i filharmonii również byli bardzo niezadowoleni. – Chcemy śpiewać kolędy i pastorałki! Chcemy odgrywać jasełka! – krzyczeli pod oknem gabinetu Dyrektora. Potem wspólnie zaśpiewali pieśń: Dyrektorze Dyrektorów, dłużej nie psuj nam humorów. Święta ważne są dla miasta, gdy zaświeci pierwsza gwiazda... W odpowiedzi Dyrektor otworzył okno swojego gabinetu i wrzasnął: – Świąt nie będzie! Bo tak! Przedszkolaki postanowiły coś zrobić. Razem z panią upiekły pierniki, namalowały kolorową kartkę świąteczną i zapakowały pewien szczególny podarunek... Zaczekały przed Ratuszem, a gdy Dyrektor wyszedł z pracy, powitały go radośnie. – Dzień dobry! Mamy dla pana prezent – powiedziały. – Dla mnie? A co to takiego? – zdziwił się Dyrektor. – Proszę rozpakować. Mamy też dla pana pyszne pierniczki, które upiekliśmy wspólnie z dziećmi – dodała nauczycielka. – A to kartka z reniferem dla pana – Wojtek wręczył ją Dyrektorowi. Wszystkie przedszkolaki czekały w napięciu, aż mężczyzna otworzy paczkę. Najpierw rozplątał srebrną kokardę, potem odkleił błyszczące gwiazdki, odwinął papier i... otworzył pudełko. – Och... – westchnął Dyrektor, a na jego twarzy pojawiło się wzruszenie. W rękach trzymał swoje zdjęcie oprawione w ozdobną, wykonaną przez dzieci ramkę. Na tym zdjęciu miał oko- 165 O czym w święta każdy z nas pamięta? Grudzień, tydzień 3 ło sześciu lat i razem z rodzicami siedział przy świątecznie ubranej choince. Obok leżał jego ukochany pies, Łatek, który trzymał w pysku wielką kość. Dyrektor Wszystkich Dyrektorów nagle przypomniał sobie nastrój Świąt Bożego Narodzenia i radość, jaką czuł w dzieciństwie. W wyobraźni zobaczył śnieg padający za oknem, światełka błyszczące na choince i zimne ognie. Wspomniał wesołe chwile z rodziną, wigilię i samochód na baterie, który wtedy dostał. Poczuł nawet zapach jodełki i ulubionego świątecznego ciasta. A kiedy pamięć przywołała mu głos mamy i taty, śpiewających kolędy, zrozumiał, że święta są bardzo ważne, bo spędza się je wspólnie z ludźmi, których się kocha. „Ach, te przedszkolaki. Przez nie o mało się nie rozpłakałem ze wzruszenia” – pomyślał. Dyrektor bardzo podziękował dzieciom za niespodziewaną wizytę i prezenty, obiecał ustawić i udekorować w środku miasta wielką choinkę oraz zorganizować zimowy kulig za miastem. Obiecał też dzieciom coś jeszcze... Szybko wrócił do Ratusza i natychmiast kazał wydrukować nowe plakaty z napisem: W tym roku Święta Bożego Narodzenia na pewno się odbędą. Dlaczego? Bo tak!
Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic zadaje pytania dziecku:
- Dlaczego święta miały zostać odwołane?
- Jaki prezent otrzymał Dyrektor?
- Jak zakończyła się ta historia?
- Jak ty i twoja rodzina spędzacie Święta Bożego Narodzenia?
- Wspólne śpiewanie kolęd i piosenek świątecznych: „Cicha noc”, „Przybieżeli do Betlejem”, „ Dzisiaj w Betlejem”, „ Świeć gwiazdeczko świeć”.
- Zabawa matematyczna- dziecko lepi z plasteliny bombki w trzech kolorach, następnie układa z nich rytm np. czerwony- żółty- zielony. Następnie przelicza ilość ułożonych bombek.
- Zestaw zabaw ruchowych:
- Odśnieżamy teren przed domem – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko, w skłonie do przodu, naśladuje nabieranie śniegu na łopatę i odrzucanie go do tyłu.
- Ubieramy choinkę – ćwiczenie mięśni brzucha i ramion. Dziecko wykonują skłon – naśladuje wyciąganie bombek z pudełka; wspina się na palce – naśladuje zawieszanie bombek na gałązkach choinki.
- Zamiatamy potłuczone bombki – ćwiczenie tułowia. Dziecko maszeruje do przodu, wykonują skręty tułowia i ruchy ramionami, naśladując zamiatanie.
- Ozdoba choinkowa – ćwiczenie równowagi. Dziecko naśladuje ozdobę choinkową poruszaną wiatrem. Staje na jednej nodze, drugą opierają z przodu na kolanie, ręce mają złączone nad głową. Powoli opuszczają najpierw prawą, później lewą rękę, łącza obie ręce, wracając do pozycji wyjściowej.
- Poznawanie tradycji Wigilijnych-https://youtu.be/rxRyK21HK1M
- Do kogo to życzenia?- zagadki
Rodzic rozpoczyna zabawę. Wyjaśnia, że zadaniem dziecka jest odgadnąć, do kogo mogą być skierowane wypowiedziane przez niego życzenia.
- żebyś się nigdy nie urwał,
- żebyś zawsze była zdrowa,
- żebyś miał pełną miskę
- żebyś zawsze był uśmiechnięty.
- Tradycje Bożego Narodzenia – quiz
Rodzic. mówi zdania, a dziecko ma ocenić, czy stwierdzenia są prawdziwe, czy nie są. Typuje odpowiedzi: TAK lub NIE. Jeśli udzieli poprawnej odpowiedzi, otrzymuje punkt.
Propozycje stwierdzeń:
- Tradycyjną rybą na wigilijnym stole jest karp.
- Na wigilijnym stole tradycyjnie znajduje się cukrowy baranek i pisanki.
- Wigilijną tradycją jest śpiewanie kolęd.
- Podczas wigilii pijemy sok pomarańczowy z rodzynkami i przyprawą piernikową.
- Tradycyjnie pod obrusem na wigilijnym stole umieszcza się tulipany.
- Podczas Bożego Narodzenia świętujemy narodziny córki Boga.
- Jezus według biblijnej opowieści urodził się w stajence.
- Kolacja wigilijna rozpoczyna się wtedy, kiedy domownicy wypatrzą na niebie księżyc.
- Podczas kolacji wigilijnej dzielimy się opłatkiem.
- Przy wigilijnym stole powinno znaleźć się puste miejsce dla niespodziewanego gościa.
- Podczas wigilii jemy dużo potraw rybnych.
- Na wigilijnym stole znajdziemy potrawy z makiem, np. kluski z makiem, kutię lub makowiec.
- Jedną z tradycyjnych potraw wigilijnych jest zupa grzybowa.
- Dzieląc się opłatkiem, życzymy sobie wszystkiego najlepszego z okazji urodzin.
- Jaka to melodia?- zabawa z kolędami- Rodzic odtwarza kolędę a dziecko próbuje odgadnąć co to za kolęda np. „ Cicha noc”, „ Lulajże Jezuniu”, „ Dzisiaj w Betlejem”.
- Wigilia – rozmowa w oparciu o wiersz. Słuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej Wigilia.
Już choinka pięknie przystrojona
i na sianku opłatek spoczywa,
mama głośno do stołu zaprasza,
bo już pierwsza gwiazdka zaświeciła.
Wszyscy sobie życzenia składają,
najpiękniejsze, świąteczne i szczere,
babcia nawet łezkę uroniła,
bo jest miłość, radość i wzruszenie.
A gdy znikną ze stołu pierogi,
kluski z makiem i zupa grzybowa,
wtedy czas rozpakować prezenty
i radośnie, wspólnie kolędować.
Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje dziecku pytania:
- Kiedy rozpoczynamy wigilię?
- Po co jest przygotowany opłatek?
- Dlaczego opłatek kładziemy na sianku?
- Dlaczego dostawiamy jedno puste nakrycie?
- Co robimy po wieczerzy wigilijnej?
- Jakie są wasze ulubione tradycje wigilijne?
- Praca plastyczna:
- Zabawy z językiem angielskim:https://youtu.be/2wmCIFU24Y8
Zapoznanie ze słowami w języku angielskim:
Christmas- Święta Bożego Narodzenia
Christmastree- choinka
Christmas decorations- ozdobyświąteczne
Present- present
Santa Claus- Mikołaj
Sleigh- sanie
Reindeer- renifer
Santas’ssack- worek na prezenty
Snow- śnieg
Snowman- bałwanek
- Super Smyki Karty pracy cz 2 B:
Strony: 37,38,39,41,42