Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zadania dla Motylków!

Edukacja  zdalna20-24.12.2021r.

Temat tygodnia: ,, O czym w święta każdy z nas pamięta”

Cele:

- poznawanie wybranych polskich tradycji bożonarodzeniowych

- rozwijanie wiedzy nt. świątecznych tradycji w innych krajach

- rozwijanie umiejętności układania rytmów

- rozwijanie mowy

- rozwijanie umiejętności liczenia

- kształtowanie wrażliwości muzycznej.

  1. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej ,,Bo tak.”

W centrum pewnego miasta pojawił się wielki plakat z napisem: W tym roku Święta Bożego Narodzenia zostają odwołane. Dlaczego? Bo tak! Pod tymi słowami podpisał się Dyrektor Wszystkich Dyrektorów, który był najważniejszy w całej okolicy i uznał, że święta są nudne. Niektórym mieszkańcom miasta zrobiło się bardzo smutno. – Jak to? Nie będzie choinek udekorowanych bombkami? Nie będzie pierniczków i prezentów? – pytali jeden drugiego. Pracownicy biblioteki wysłali do Dyrektora pismo z prośbą o wyjaśnienie, dlaczego święta zostały odwołane. W odpowiedzi dostali tylko dwa słowa: „Bo tak!”. Artyści z teatru i filharmonii również byli bardzo niezadowoleni. – Chcemy śpiewać kolędy i pastorałki! Chcemy odgrywać jasełka! – krzyczeli pod oknem gabinetu Dyrektora. Potem wspólnie zaśpiewali pieśń: Dyrektorze Dyrektorów, dłużej nie psuj nam humorów. Święta ważne są dla miasta, gdy zaświeci pierwsza gwiazda... W odpowiedzi Dyrektor otworzył okno swojego gabinetu i wrzasnął: – Świąt nie będzie! Bo tak! Przedszkolaki postanowiły coś zrobić. Razem z panią upiekły pierniki, namalowały kolorową kartkę świąteczną i zapakowały pewien szczególny podarunek... Zaczekały przed Ratuszem, a gdy Dyrektor wyszedł z pracy, powitały go radośnie. – Dzień dobry! Mamy dla pana prezent – powiedziały. – Dla mnie? A co to takiego? – zdziwił się Dyrektor. – Proszę rozpakować. Mamy też dla pana pyszne pierniczki, które upiekliśmy wspólnie z dziećmi – dodała nauczycielka. – A to kartka z reniferem dla pana – Wojtek wręczył ją Dyrektorowi. Wszystkie przedszkolaki czekały w napięciu, aż mężczyzna otworzy paczkę. Najpierw rozplątał srebrną kokardę, potem odkleił błyszczące gwiazdki, odwinął papier i... otworzył pudełko. – Och... – westchnął Dyrektor, a na jego twarzy pojawiło się wzruszenie. W rękach trzymał swoje zdjęcie oprawione w ozdobną, wykonaną przez dzieci ramkę. Na tym zdjęciu miał oko- 165 O czym w święta każdy z nas pamięta? Grudzień, tydzień 3 ło sześciu lat i razem z rodzicami siedział przy świątecznie ubranej choince. Obok leżał jego ukochany pies, Łatek, który trzymał w pysku wielką kość. Dyrektor Wszystkich Dyrektorów nagle przypomniał sobie nastrój Świąt Bożego Narodzenia i radość, jaką czuł w dzieciństwie. W wyobraźni zobaczył śnieg padający za oknem, światełka błyszczące na choince i zimne ognie. Wspomniał wesołe chwile z rodziną, wigilię i samochód na baterie, który wtedy dostał. Poczuł nawet zapach jodełki i ulubionego świątecznego ciasta. A kiedy pamięć przywołała mu głos mamy i taty, śpiewających kolędy, zrozumiał, że święta są bardzo ważne, bo spędza się je wspólnie z ludźmi, których się kocha. „Ach, te przedszkolaki. Przez nie o mało się nie rozpłakałem ze wzruszenia” – pomyślał. Dyrektor bardzo podziękował dzieciom za niespodziewaną wizytę i prezenty, obiecał ustawić i udekorować w środku miasta wielką choinkę oraz zorganizować zimowy kulig za miastem. Obiecał też dzieciom coś jeszcze... Szybko wrócił do Ratusza i natychmiast kazał wydrukować nowe plakaty z napisem: W tym roku Święta Bożego Narodzenia na pewno się odbędą. Dlaczego? Bo tak!

 

Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic zadaje pytania dziecku:

  • Dlaczego święta miały zostać odwołane?
  • Jaki prezent otrzymał Dyrektor?
  • Jak zakończyła się ta historia?
  • Jak ty i twoja rodzina spędzacie Święta Bożego Narodzenia?
  1. Wspólne śpiewanie kolęd i piosenek świątecznych: „Cicha noc”, „Przybieżeli do Betlejem”, „ Dzisiaj w Betlejem”, „ Świeć gwiazdeczko świeć”.

 

  1. Zabawa matematyczna- dziecko lepi z plasteliny bombki w trzech kolorach, następnie układa z nich rytm np. czerwony- żółty- zielony. Następnie przelicza ilość ułożonych bombek.
  2. Zestaw zabaw ruchowych:

 

  • Odśnieżamy teren przed domem – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko, w skłonie do przodu, naśladuje nabieranie śniegu na łopatę i odrzucanie go do tyłu.
  • Ubieramy choinkę – ćwiczenie mięśni brzucha i ramion. Dziecko wykonują skłon – naśladuje wyciąganie bombek z pudełka; wspina się na palce – naśladuje zawieszanie bombek na gałązkach choinki.
  • Zamiatamy potłuczone bombki – ćwiczenie tułowia. Dziecko maszeruje do przodu, wykonują skręty tułowia i ruchy ramionami, naśladując zamiatanie.
  • Ozdoba choinkowa – ćwiczenie równowagi. Dziecko naśladuje ozdobę choinkową poruszaną wiatrem. Staje na jednej nodze, drugą opierają z przodu na kolanie, ręce mają złączone nad głową. Powoli opuszczają najpierw prawą, później lewą rękę, łącza obie ręce, wracając do pozycji wyjściowej.
  1. Poznawanie tradycji Wigilijnych-https://youtu.be/rxRyK21HK1M
  2. Do kogo to życzenia?- zagadki

Rodzic rozpoczyna zabawę. Wyjaśnia, że zadaniem dziecka jest odgadnąć, do kogo mogą być skierowane wypowiedziane przez niego życzenia.

  • żebyś się nigdy nie urwał,
  • żebyś zawsze była zdrowa,
  • żebyś miał pełną miskę
  • żebyś zawsze był uśmiechnięty.
  1. Tradycje Bożego Narodzenia – quiz

Rodzic.  mówi zdania, a dziecko ma ocenić, czy stwierdzenia są prawdziwe, czy nie są. Typuje odpowiedzi: TAK lub NIE. Jeśli udzieli poprawnej odpowiedzi, otrzymuje punkt.

Propozycje stwierdzeń:

  • Tradycyjną rybą na wigilijnym stole jest karp.
  • Na wigilijnym stole tradycyjnie znajduje się cukrowy baranek i pisanki.
  • Wigilijną tradycją jest śpiewanie kolęd.
  • Podczas wigilii pijemy sok pomarańczowy z rodzynkami i przyprawą piernikową.
  • Tradycyjnie pod obrusem na wigilijnym stole umieszcza się tulipany.
  • Podczas Bożego Narodzenia świętujemy narodziny córki Boga.
  • Jezus według biblijnej opowieści urodził się w stajence.
  • Kolacja wigilijna rozpoczyna się wtedy, kiedy domownicy wypatrzą na niebie księżyc.
  • Podczas kolacji wigilijnej dzielimy się opłatkiem.
  • Przy wigilijnym stole powinno znaleźć się puste miejsce dla niespodziewanego gościa.
  • Podczas wigilii jemy dużo potraw rybnych.
  • Na wigilijnym stole znajdziemy potrawy z makiem, np. kluski z makiem, kutię lub makowiec.
  • Jedną z tradycyjnych potraw wigilijnych jest zupa grzybowa.
  • Dzieląc się opłatkiem, życzymy sobie wszystkiego najlepszego z okazji urodzin.

 

  1. Jaka to melodia?- zabawa z kolędami- Rodzic odtwarza kolędę a dziecko próbuje odgadnąć co to za kolęda np. „ Cicha noc”, „ Lulajże Jezuniu”, „ Dzisiaj w Betlejem”.

 

  1. Wigilia – rozmowa w oparciu o wiersz. Słuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej Wigilia.

 

Już choinka pięknie przystrojona

 i na sianku opłatek spoczywa,

mama głośno do stołu zaprasza,

bo już pierwsza gwiazdka zaświeciła.

Wszyscy sobie życzenia składają,

 najpiękniejsze, świąteczne i szczere,

babcia nawet łezkę uroniła,

bo jest miłość, radość i wzruszenie.

 A gdy znikną ze stołu pierogi,

 kluski z makiem i zupa grzybowa,

wtedy czas rozpakować prezenty

 i radośnie, wspólnie kolędować.

Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje dziecku pytania:

  • Kiedy rozpoczynamy wigilię?
  • Po co jest przygotowany opłatek?
  • Dlaczego opłatek kładziemy na sianku?
  • Dlaczego dostawiamy jedno puste nakrycie?
  • Co robimy po wieczerzy wigilijnej?
  • Jakie są wasze ulubione tradycje wigilijne?
  1. Praca plastyczna:

  1. Zabawy z językiem angielskim:https://youtu.be/2wmCIFU24Y8

Zapoznanie ze słowami w języku angielskim:

Christmas- Święta Bożego Narodzenia

Christmastree- choinka

Christmas decorations- ozdobyświąteczne

Present- present

Santa Claus- Mikołaj

Sleigh- sanie

Reindeer- renifer

Santas’ssack- worek na prezenty

Snow- śnieg

Snowman- bałwanek

  1. Super Smyki Karty pracy cz 2 B:

Strony: 37,38,39,41,42